Oplossingen

Omgaan met instanties

Een instantie is geen ‘persoon’ op wie je boos kunt zijn. Een instantie is een organisatie, eigenlijk ‘een idee’. Probeer daarom zoveel mogelijk jouw persoonlijke gevoelens buiten te sluiten. Hoe lastig dat ook is! Met jouw persoonlijke gevoelens kun je niets veranderen aan hoe een instantie werkt. Je kunt je beter richten op de regels […]

Lees verder

Omgaan met autoriteiten

Een autoriteit is een ‘persoon in functie’. Je kunt boos zijn over de manier waarop hij /zij met regels omgaat. Probeer hem of haar dan ook als een functionaris te zien, en houd je gesprek zakelijk. Hoe doe ik dat? Probeer tegelijk met het zakelijk houden ook zoveel mogelijk jouw persoonlijke gevoelens buiten te sluiten. Hoe […]

Lees verder

Communicatie is meer dan praten

Hoe werkt het? Bij communicatie denk je waarschijnlijk aan mensen die met elkaar praten. Je kunt communicatie echter ook opvatten als beïnvloeding. Mensen beïnvloeden elkaar voortdurend. Binnen dit proces van wederzijdse beïnvloeding gaat er nogal eens wat mis. Vaak beseffen we dat niet eens. Dit komt vooral door ‘non-verbale signalen’ die we onbewust opvangen. Deze kleuren […]

Lees verder

Het ABCDE-schema

Hoe werkt het? In het ABCDE-schema gaat het niet zozeer om de gebeurtenis, maar om hoe jij over die gebeurtenis dénkt. Door op een andere manier over een gebeurtenis te denken kun je anders (beter) reageren. Dit gaat volgens het zogeheten ABCDE-schema. Wel leggen hier de stappen uit. Er is een gebeurtenis. Je hebt daar […]

Lees verder

Cirkel/fasen van gedragsverandering

Hoe werkt het? Het belangrijkste onderdeel van gedragsverandering is dat jij zélf de beslissing neemt dat je gaat veranderen. Niet iemand anders. Dit model is door Prochaska en Diclemente opgesteld voor hulpverleners zodat zij ‘bij kunnen blijven’ waar de cliënt op dat moment is: in welke fase van verandering zit de cliënt? Maar het model is […]

Lees verder