Communicatie is meer dan praten

Oplossing

Hoe werkt het?

Bij communicatie denk je waarschijnlijk aan mensen die met elkaar praten. Je kunt communicatie echter ook opvatten als beïnvloeding. Mensen beïnvloeden elkaar voortdurend. Binnen dit proces van wederzijdse beïnvloeding gaat er nogal eens wat mis. Vaak beseffen we dat niet eens. Dit komt vooral door ‘non-verbale signalen’ die we onbewust opvangen. Deze kleuren de communicatie.

Kijk even goed naar het plaatje hieronder.

communicatieschema

Je ziet dat de persoon links iets denkt. Wat die persoon links precies denkt kan de persoon rechts niet weten, want die kan natuurlijk niet in de gedachten van de ander kijken.

Als je iets zegt, dan doe je dat op een manier die onder andere bepaald wordt door wat je denkt en voelt, maar ook door de manier waarop je bent opgevoed. Al deze dingen zorgen ervoor dat je iets met bepaalde woorden, en op een bepaalde manier zegt.

Degene tegen wie je praat hoort jou, en zal een directe ‘vertaling’ maken van wat je zegt en hoe je iets zegt. Dat bepaalt weer wat die ander denkt, voelt, etc. Op die manier ben je dus steeds bezig met het beïnvloeden van de gedachten en gevoelens van een ander.

Wat in de gedachtenwolkjes staat noemen we ook wel de ‘binnenkant’. Wat de ander van je kan zien en horen noemen dan de ‘buitenkant’. Dit betekent:

  • De ander ziet jouw buitenkant, en niet jouw binnenkant.
  • Jij ziet andermans buitenkant en niet zijn binnenkant.
  • De buitenkant van de ander doet jouw binnenkant iets: wat hij zegt en/of doet beïnvloedt jouw gevoel.
  • Het effect dat je op een ander hebt hangt niet van jouw bedoelingen (binnenkant) af. Hoe jouw buitenkant door de ander wordt gezien heeft wél invloed op het gevoel (de binnenkant) van de ander.
  • Het effect van de buitenkant van de ander klopt niet altijd met wat die ander eigenlijk bedoelde te zeggen. Iemand kan iets heel lief bedoelen, maar het heel onhandig zeggen…

In welke situatie komt het voor?

Altijd en overal. Je kunt niet niet communiceren. Stel, je bent boos op iemand en  je loopt weg. Ook dan communiceer je je gedachten en gevoelens!

Hoe kan ik het gebruiken?

Je weet nu dat mensen elkaar nogal eens niet goed begrijpen. Dit komt omdat iemand met wie je praat eigen gedachten en gevoelens heeft bij wat jij zegt, ook al heb je een andere bedoeling. Zorg er dus voor dat je elkaar zo goed mogelijk begrijpt! Daarvoor kun je onderstaande tips gebruiken.

Tips

  • Spreek in ‘ik-taal’. Gebruik dus geen ‘je’ wanneer je over jouzelf praat.
  • Kies een goed moment als je met de ander gaat praten. Check ook of de ander op dat moment openstaat voor een gesprek.
  • Laat de ander uitpraten en zorg ervoor dat de ander ook jou laat uitpraten.
  • Je lichaamshouding, je gedrag en gezichtsuitdrukking moeten kloppen met wat je zegt. Woedend vertellen dat je de Lotto hebt gewonnen terwijl je er heel blij mee bent zal onbegrip oproepen.
  • Zeg geen ‘ja’ als je ‘nee’ bedoelt.
  • Erken wat de ander zegt. Iedereen heeft recht op eigen gedachten en gevoelens. Interpreteer niet wat de ander wel niet zal denken: ‘Ik denk dat jij denkt dat ik denk…’ Bedenk niet alvast tijdens het verhaal van de ander wat je zult gaan terugzeggen. Op dat moment luister je immers niet, maar ben je bezig met jouw antwoord.
  • Als je iets niet helemaal begrijpt, of als je het gevoel hebt dat je iets niet helemaal begrijpt, vraag dan om verduidelijking. Daarmee communiceer je onder andere dat je ook werkelijk geïnteresseerd bent in wat de ander te vertellen heeft.

Terug naar overzicht